13.10.2016: 10 stopni Celsjusza, wiatr, deszcz. A my… uzbrojeni w pogodę ducha ruszyliśmy w dalszą podróż. Nastąpił niezwykle ważny moment dla naszego projektu, bowiem w tym właśnie dniu zaplanowaliśmy realizację naszego badania pilotażowego. Co to oznacza? Koniec teoretyzowania! Czas skonfrontować plany i założenia z rzeczywistością. Czas dotknąć realnych sytuacji, spraw oraz odwiedzić ludzi, których one dotyczą.
Najważniejszym celem badania była weryfikacja zasadności doboru metod (IDI, zogniskowany wywiad grupowy, obserwacja uczestnicząca, analiza artefaktów) oraz narzędzi (modyfikacja “circle of sustainability” http://bit.ly/2e4w051, arkusz obserwacji http://bit.ly/2e0qrmY), które chcemy wykorzystać podczas właściwych badań.
Określiliśmy także trzy cele operacyjne:
  • Rozpoznanie obszarów wymagających pogłębienia podczas właściwych badań [czyli jakie pytania powinniśy zadać we właściwym badaniu, by uzyskać trafny materiał];
  • Identyfikacja najważniejszych problemów/obszarów problemowych odnoszących się do cyfryzacji w systemach edukacji nieformalnej
  • Identyfikacja najważniejszych problemów/obszarów problemowych odnoszących się do dostępności w systemach edukacji nieformalnej
Badanie pilotażowe miało miejsce w Centrum Aktywności Lokalnej Zawodzie. Właśnie tutaj odbywają się spotkania z młodzieżą w ramach inicjatywy “Różnice to nie granice”. Mieliśmy możliwość obserwować pierwsze zajęcia edukacyjne z zaplanowanego całego cyklu spotkań filmowych oraz porozmawiać z organizatorkami, prowadzącymi projekty związane z budowaniem wsród mlodzieży świadomości praw czlowieka .
Nieduża przestrzń CAL Zawodzie dała nam możliwość zrealizowania bardzo ciekawych obserwacji uczestniczących oraz odbycia wyjątkowych rozmów z doświadczonymi edukatorkami. Zarejestrowaliśmy dziesiątki faktów istotnych w kontekście naszych dociekań, padły ważkie słowa - o bałaganie cyfrowym, o nowych standardach dotyczących prezentacji, o tym, jak bardzo jesteśmy przyzwyczajeni do dostępności informacji.
Badanie pilotażowe było dla nas bardzo ważną lekcją. Jeszcze nim zdążyliśmy uporządkować zdobyte dane oraz podsumować wnioski z tego badania, wiedzieliśmy, że nasz projekt dojrzał, a my wraz z nim. Wyszliśmy z bezpiecznej otoczki pojęć, celów i hipotez. To był mały krok dla ludzkości, ale wielki krok dla badaczy.

Komentarze

Popularne posty