Cele, założenia, hipotezy
Cele szczegółowe badania:
Ustalenie czynników wpływających na poziom dostępności w systemach edukacji nieformalnej zmieniających się pod wpływem rozwoju technologicznego (zwłaszcza po wdrożeniu konkretnego innowacyjnego rozwiązania).
Ustalenie czynników wpływających na równowagę pomiędzy kompetencjami społecznymi oraz kompetencjami cyfrowymi w systemach edukacji nieformalnej zmieniających się pod wpływem rozwoju technologicznego (zwłaszcza po wdrożeniu konkretnego innowacyjnego rozwiązania).
Innymi słowy, chcemy się dowiedzieć:
- co dzieje się z systemem edukacyjnym pod wpływem wdrożenia innowacyjnego rozwiązania technologicznego
- jakie czynniki powodują, że obniża się poziom dostępności takiego systemu
- jakie czynniki powodują, że poziom dostępności takiego systemu nie zmienia się lub nawet zwiększa
- jakie czynniki modyfikują wpływ innowacyjnego rozwiązania na umiejętności komunikacyjne, empatię itd.
Założenia badawcze:
- Innowacje technologiczne wywierają istotny wpływ na sposób funkcjonowania przestrzeni edukacyjnych
- Przestrzenie edukacyjne coraz wyraźniej ulegają “wirtualizacji”, co istotnie wpływa na sposób funkcjonowania systemów edukacyjnych.
- Innowacje wywierają istotny wpływ na sposób funkcjonowania nieformalnych systemów edukacyjnych
- Sposób funkcjonowania nieformalnych systemów edukacyjnych opisujemy z przyjęciem założeń Ogólnej Teorii Systemów Efektywność systemu edukacyjnego jest zależna od przebiegu procesu transferu wiedzy
- Transfer wiedzy w systemach edukacyjnych może zostać istotnie zaburzony poprzez nieefektywność procesów komunikacji zachodzących w systemie.
- Jednym z istotnych czynników kształtujących efektywność komunikacji w danym systemie jest poziom kompetencji komunikacyjnych aktorów zachodzących w nim procesów.
- Dany system edukacyjny jest modyfikowany przez postęp cyfrowy nawet jeśli w obszarze jego funkcjonowania nie nastpiło wdrożenie konkretnego innowacyjnego rozwiązania - rozwój technologiczny jest bardzo szerokim procesem, który praktycznie dotyka wszystkich sfer naszego funkcjonowania, dlatego “cyfryzacja” kształtując ludzi, społeczność tworzącą dany system, jednocześnie kształtuje sam system.
Uzasadnienie założeń/ źródła:
- http://www.bc.ore.edu.pl/Content/403/Trendy+NS+z+2012_S.+Wasio%C5%82ka.pdf https://www.researchgate.net/publication/270025642_Reinventing_Education_New_Technology_Does_Not_Guarantee_a_New_Learning_Culture
- https://www.researchgate.net/publication/303635884_Living_Cognitive_Society_A_%27digital%27_World_of_Views http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/13/id/247 http://home.agh.edu.pl/~mischke/upload/File/artykoly/Nauczanie_cybernetyka_jakosc_efektywnosc.pdf
- https://www.researchgate.net/publication/303844215_Reinventing_together_society_economy_and_science
- https://www.researchgate.net/publication/232575745_Facebook_psychology_Popular_questions_answered_by_research
Hipotezy
W ramach naszych badań będziemy zastanawiać się nad zasadnością postawienia tych hipotez, natomiast nie będziemy ich weryfikować:
H.1.1. Innowacje technologiczne w istotny sposób zmniejszają poziom dostępności nieformalnych systemów edukacyjnych.
H.1.0. Innowacje technologiczne nie zmniejszają w istotny sposób poziomu dostępności nieformalnych systemów edukacyjnych.
H.2.1. Innowacje technologiczne wdrożone w danym systemie edukacyjnym w istotny sposób zmniejszają poziom kompetencji społecznych osób tworzących ten system.
H.2.0. Innowacje technologiczne wdrożone w danym systemie edukacyjnym nie zmniejszają w istotny sposób poziom kompetencji społecznych osób tworzących ten system.
H.3.1. Innowacje technologiczne wdrożone w danym systemie edukacyjnym w istotny oraz względnie trwały sposób znoszą równowagę pomiędzy poziomem kompetencji społecznych oraz poziomem kompetencji cyfrowych.
H.3.0. Innowacje technologiczne wdrożone w danym systemie edukacyjnym nie zmniejszają w istotny oraz względnie trwały sposób równowagi pomiędzy poziomem kompetencji społecznych oraz poziomem kompetencji cyfrowych.
Komentarze
Prześlij komentarz