Koło równowagi



Od początku naszego projektu planowaliśmy wypracować narzędzia, które będą dopasowane do naszych celów badawczych, jak również komunikacyjnych – wspierające naszą komunikację wewnętrzną oraz komunikację z respondentami i odbiorcami wyników badań. Właśnie z takiego zamysłu powstało nasze „koło równowagi”.
Inspiracją do jego powstania była dyskusja na temat Circles of Sustainability http://www.circlesofsustainability.org/.

Jest to metoda, której kluczowym elementem są profile kołowe, pozwalające na oznaczenie oceny poziomu rozwoju w różnych sferach funkcjonowania np. miasta. Wizualizuje się na nich nie tylko na ile dane miasto czy region są rozwinięte, ale również na ile ten rozwój przebiega harmonijnie we wszystkich sferach. Podobną metodę wykorzystuje się również podczas różnego rodzaju treningów rozwojowych – w tym wypadku taki profil kołowy tworzy się w celu sprawdzenia, które obszary życia danej osoby oraz w jakim stopniu są „przeinwestowane” kosztem innych sfer jego życia.

Doszliśmy do wniosku, że podobne podejście można zastosować do oceny każdego złożonego systemu, który wielowymiarowo lokuje swoją aktywność. W przypadku systemów edukacyjnych, będących obiektem naszych badań, ich złożoność wynika z samej istoty funkcjonowania tych systemów: relacji nauczyciel (edukator) – uczeń. Dlatego konstruując nasze narzędzie uwzględniliśmy zaangażowanie obu stron tej relacji oraz komunikację pomiędzy członkami systemu z podziałem na płaszczyznę zewnętrzną i wewnętrzną. W ramach tej relacji muszą również zostać zrealizowane pewne cele, dlatego nie mogliśmy pominąć możliwości ich oceny na naszym kole. Pozostałe części koła dedykowaliśmy obszarom problemowym, które chcemy uchwycić w ramach naszego badania - chcemy się dowiedzieć mianowicie, co dzieje się z systemem pod wpływem innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych oraz administracyjnych.

Tak opisane koło prezentujemy naszym rozmówcom w odwiedzanych przez nas systemach edukacyjnych. Oceniając poziom rozwoju placówki na różnych płaszczyznach ich funkcjonowania mają oni również możliwość porównania poziomu rozwoju danych płaszczyzn z innymi oraz wypowiedzenia się jaka relacja pomiędzy nimi zachodzi – np. jak wdrożenie innowacyjnych rozwiązań administracyjnych wpływa na komunikację wewnętrzną w placówce. Samo koło w ramach naszych badań nie jest metodą, której zastosowanie wykorzystamy do wygenerowania wniosków, lecz narzędziem wspierającym inne metody np. wywiad pogłębiony. Dzięki jego zastosowaniu przeprowadzane przez nas wywiady mają odpowiednią strukturę (sięgamy do wszystkich interesujących nas sfer funkcjonowania danego systemu), a nasi rozmówcy mogą zwizualizować treści swoich wypowiedzi.

Komentarze

Popularne posty