O procesie badawczym



Jak zmieniają się nieformalne systemy edukacji pod wpływem innowacyjnych rozwiązań technologicznych?

- Badania terenowe -
W ramach naszego projektu koncentrujemy się na podejściu etnograficznym. Jego ogromną zaletą jest możliwość uzyskania „danych terenowych” czyli pozyskanie informacji na temat badanych zjawisk z uwzględnieniem całego ich kontekstu: otoczenia społecznego, warunków fizycznych, interakcji zachodzących w naturalnym środowisku, w którym funkcjonują badane obiekty/procesy. Wybór tego podejścia jest bardzo silnie powiązany z kierunkiem naszych badań, bowiem chcemy opisać i poddać refleksji problemy związane z edukacją – ze złożonym procesem, którego efekty zależą od wielu czynników. Dzięki badaniom terenowym będziemy mieli możliwość „zanurzenia” się w środowiskach odpowiadających za edukację: wielowymiarowego uchwycenia tego, co dzieje się w konkretnych systemach edukacyjnych oraz powiązania czynników, które nie są w sposób oczywisty od siebie zależne.

- Osobiste powiązanie pytań z wyborem miejsc podróży badawczej -
Bardzo ważną inspiracją badań są nasze osobiste doświadczenia z różnymi zjawiskami edukacyjnymi. Zgodnie ze starym przysłowiem łacińskim - „Radź się przeszłości, kieruj się teraźniejszością, patrz w przyszłość!” – postanowiliśmy nie odcinać się od całej wiedzy, którą posiadamy dzięki osobistym doświadczeniom z procesami edukacyjnymi w rożnych systemach; wręcz przeciwnie, doszliśmy do wniosku, że mogą one stanowić bardzo istotny punkt odniesienia w procesie kształtowania naszych zamierzeń badawczych [Pamiętajmy, że obieramy kierunek badan jakościowych, ściśle powiązany z opisem przypadku i jednostkowych doświadczeń!]. Z tej przyczyny kolejne miejsca objęte naszymi działaniami badawczymi są silnie powiązane z naszą przeszłością, a powroty do nich mają znaczenie nie tylko dla „podróży” badawczej, ale również dla naszej osobistej „podróży”.

Komentarze

Popularne posty